Plakáttervek a fiókban. Omen, 48 óra, miazmás.
2017. október 08. írta: laposhal

Plakáttervek a fiókban. Omen, 48 óra, miazmás.

A szétszakított álmot nem javítja senki. Egyszerűen dobjuk el!

Generál együttes

license_to_kill_poster_concept_artwork.jpg

Van az úgy, hogy valami elkészül, és hiába remekmű, a rendezőnek, forgalmazónak, párttitkárnak, térdkalácsának nem tetszik. És ezeket megeszi az enyész. Na de vannak a plakátgyűjtő elmebetegek, akik valahonnan előbányásszák a képeket. Na, most ilyenek jönnek. Van, amikor az eredeti tervező adta be egy másik tervel együtt, és abból választottak, de akad olyan, hogy más grafikusé volt a terv. És persze akad olyan is, amikor meg halvány lila gőzünk sincsen, hogy ki volt az elkövető.

Felvidéki András: Omen plakát tervek

 

fenykep0122.jpg

Én nagy rajongója vagyok Felvidéki András Omen plakátjának. Szerintem tökéletesen visszaadja a filmet, és az abban szereplő kisgyerek mély gonoszságát. Arról már többször írtam, hogy általában a filmekhez több grafikust is meghívtak. És a grafikusok általában több tervet is beadtak pályamunkaként a filmekhez. Ez is az Felvidéki mester alkotása. Teljesen másfajta megközelítés, de aki emlékszik a filmre annak beugrik a tricikli. Csak a betűtípus egyezik, ebben is van egy fajta játékosság, és harsányabbak a színei is. Nagyon jó munka, de azt kell, hogy mondjam a zsűri jól döntött, mert ami az utcára került végül sokkal félelmetesebb, és baljóslóbb lett.

10330345_493603704098136_762010792053937340_n.jpg

 

Gábor Imre: 48 óra- plakát tervei

 

stp81489p.jpg

Esküszöm nem emlékszem az évre (olyan szerencsém van, hogy felejtek) talán még főiskolás lehettem, de valószínűbb, hogy pár évvel már utána. Talán 90-es évek eleje, meg lehetne tudni a plakát kiadási évéből. Akkor az egy megélhetési lehetőség is volt - túl a szakmai kihíváson és örömön - a grafikusok számára. Már nem tudom, ki vitt be a Moképhoz, az utcáról nem ment. Nagyon komolyan vettem a feladatot: szitanyomatokat készítettem a filmből vett jelenetekből, szörnyű energiákat öltem bele, igazodván az általam hitt elvárásokhoz. Mivel az akkori Mokép minimum kettő változatot kért, ezt a megjelentet mintegy mellékesen, amolyan indulatból követtem el, és meglepetésemre ezt fogadták el. Én sem gondoltam volna. (Amolyan nyuszika-porszívó érzés lehetett bennem, - ha ismeri a viccet, - és a nyolcvanas évek újvad festészeti attitűdje)

img_1031.jpg

Kék alapra egy, a szitanyomatokhoz használt síkfilmet raktam rá, és arra firkáltam fehér temperával a gesztusokat, meg a tipót. Gondolom elmondhattak engem mindennek a nyomdászok, de valahogy megoldották. Akkor még kreatívoknak kellett lenniük.

Hát így történt, de persze örülök neki, hogy így lett. Az akkori zsűri csak értett a grafikához, vagy legalábbis merészebb volt, mint hittem. Aztán szerintem akkoriban meg is szűnt a filmplakátok tervezése, jöttek a nagy stúdiók franchise-plakátjai. Talán még egyet követtem el, de azt nem mutatom meg. :-)”-Gábor Imre

 

Felvidéki András vs. Dékány Péter: Ifjú Frankenstein tervek

 

13249548_10209789487042753_332481367_n.jpg

Nem nagyon szeretnék véleményt alkotnia plakátokról. Főleg úgy, hogy a rajzokat látva, Felvidéki Andrásnak, még az eredetileg kitalált címet adták meg.

img_1047.jpg

Szerintem talán ezért baj egy picit, hogy nem mossa 3 tenger már a partjainkat, mert akkor minden zseniális terv megvalósulhatott volna. Így Dékány Péter önvarró biómanusa győzött.

 

eight_and_a_half_8a-109560092-large.jpg

 

De volt harc a hatvanas években is. Szerintem Fellini megnyalta volna mind a 10 ujját, ha látta volna milyen terv készült a filmjéhez. Ezt nyilatkozta nem sokkal a halála előtt egy újságírónak Darvas Árpád grafikus.

Önnek sok tervét utasították vissza?

Én 80 vagy 100 nyomtatott plakátot készítettem életem során. Ebből 30-40 plakátot vállalok, a többi vacak. Ez alatt azt értem, hogy vagy hanyagul állt hozzá az ember, vagy nem volt rá idő, vagy a megrendelőnek nem tetszett és addig nyaggatta az embert, amíg az valamit odadobott és végül elfogadták. Amikor például a 8 és 1/2-hez kellett plakátot csinálni, akkor Görög Lajost és engem kerestek meg. Végül a Görögét fogadták el, de nagyon jó kis plakát volt az övé.”

20120727-darvas-arpad-plakattervezotilde-8-esa.jpg

Jobbra Darvas Árpád elvetett terve, balra Görög Lajos kész plakátja a 8 és 1/2-hez

 

Van néhány példánk erre külföldről is. Érdekes plakát tervek készültek komoly filmekhez. Ebből is kiemelkedik, amit a Mechanikus narancshoz csinált valaki. Hát a film akkor is világsiker lenne, ha ez a plakát valósul meg, de az biztos, hogy nem ez a plakát vitte volna be a az embereket a mozikba.

 

clockwork-orange-finished-unfinished.jpg

 

És még tervek, és ami megvalósult később.

 

the-shining.jpg

 

 

star-wars-finished-unfinished.jpg

 

pulp-fiction-finished-unfinished.jpg

 

moon-finished.jpg

 

 

jurassic-park-finished.jpg

 

 

inception-finished-unfinished.jpg

 

batman-finished-unfinished.jpg

 

 

408jncq.jpg

 

Ez is egy érdekes példa a fel nem használt tervekhez. Drew Struzan plakát tervei, amit a Vissza a jövőbe filmhez pacsmagolt össze. Szerintem pár plakátgyűjtő a fél agyát oda adná érte poste restantante.

 

És ha már Struzannál tartunk, mindenki ismeri a plakátot, amit a Szárnyas fejvadászhoz tervezett.

 

01515_1.JPG

 

 

De van egy fehér folt, mert találtam én egy plakátot, amit a Merczel Péter rajzolt. Na, az egy terv volt, vagy csak önszorgalom? És így keletkeznek a városi legendák.

183515_1889823565797_2897353_n_1.jpg

 

ui. 

Nem olyan régen kiderült, rendes tervként beadta, de a MOKÉP az eredetit választotta. Fene tudja kinek volt igaza. Én örülnék egy saját magyar grafikus által tervezett plakátnak is, de a másik is szép. Habár a részletek nagyon elnagyoltak vagy nagyon rossz negatívot kapott a nyomda vagy kicsi volt az eredeti, amit a nyomdai fotósnak le kellet fényképeznie. Erre se most lesz a válasz. A plakátok a terveken kívül sajátok. 

A bejegyzés trackback címe:

https://plakatfiu.blog.hu/api/trackback/id/tr5912939805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2017.10.08. 17:48:51

A Licence to Kill plakátjai jobbak, mint maga a film! :)

laposhal · https://plakatfiu.com/hu 2017.10.08. 18:12:04

@Field64: Az egész Timothy Dalton jelenséget soha nem értettem. Hihetetlenül ernyed volt az egész pali, a legnagyobb hiba volt a 007 történetben. Még Danny DeVito is jobb ügynök lett volna.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2017.10.08. 20:25:36

@laposhal:

Hát igen, a fickó arcára volt írva, hogy „oké, megcsíptem ezt a szerepet, de hogy a bánatba kéne eljátszani?” :)
süti beállítások módosítása