Apocalypse now. „This is the end, beautiful friend, …” helikopter kerregés, lángtenger, pálmafák, ventilátor, cigifüst, ez maga a pokol, itt a földön. Idén már 40 éves minden idők egyik legnagyobb és legkeményebb háborús (lélektani) drámája Francis Ford Coppolától. És semmit sem veszített frissességéből és eredetiségéből.
Az „apocoppolában” a háború csak egy keret. Szó sincs az amerikai katonák legendás hősiességéről. A zseniális rendező az arcunkba tolja azt az őrületet, amikor minden norma és erkölcs érvényét veszíti, elmosódnak a határok, az abszurditás és az irrealitás diadalmaskodik. A borzalmak nem a harctéren játszódnak le, hanem az emberekben, amit egy kiélezett helyzet még jobban felnagyít. Előhozza az emberből az állatot. „…üres emberek, kitömött bábuk vagyunk.” Értelmetlenek a kegyetlenkedések és a gyilkolások, ahogy a szörfözés a golyózáporban és a Playboy-nyuszik tánca a katonák előtt. „A borzalomnak arca lett”
Mindeközben lenyűgöző a film képi világa: a nagytotálok, szuperplánok és lassítások váltakozása a díszletek között és a dzsungelben Vittorio Storarót dicsérik. Elképesztő művészi alakítások teszik emlékezetessé a mozit, pedig egyiket sem zárjuk a szívünkbe.
Az alkoholista, dagadt és totál felkészületlenül érkezett Marlon Brando, az alkoholista, kokózó és a forgatás közben infarktuson átesett Martin Sheen, hogy csak a két legnagyobbat említsük. Hab a tortán a filmzene Carmine Coppolától: a zajok és zörejek, a Doors, Flash Cadillac és Richard Wagner muzsikájával megspékelve.
Grafika: Koppány Simon- Hodosi Mária
Mindenki jobban járt, hogy nem George Lucas rendezte ezt a filmet és maradt a csillagoknál. Coppolának viszont zálogba kellett adni napa-völgyi borászatát és házát is, hogy a hároméves forgatást és vágást be tudja fejezni.
Grafika: Bob Peak
A több száz elpusztított pálma helyett egy valódi Arany Pálmát, két Oscart, három Golden Globe-t és még kéttucat díjat nyert film posztere is ott lesz a tavaszi árverésén a KÉK-ben.
Amint a filmben, a helyszínen is folyamatos lesz a feszültség